• ベストアンサー

昼間、煙突の中から星が見える

Teleskopeの回答

• Teleskope
回答No.8

『穴や井戸で星が見える』の古典らしいのに遭遇しましたので記しておきます。昨日ケプラー関連で検索してた中にありました。 http://etext.library.adelaide.edu.au/a/aristotle/generation/genani5.html  の Book1、1章の 段落 16 個目の中、下記の【カッコ】部分; The cause of some animals being keen-sighted and ‥‥(中略)‥‥ For the word ‘keen’ has pretty much a double sense (and this is the case in like manner with hearing and smelling). In one sense keen sight means the power of seeing at a distance, in another it means the power of distinguishing as accurately as possible the objects seen. These two faculties are not necessarily combined in the same individual. For the same person, if he shades his eyes with his hand or look through a tube, does not distinguish the differences of colour either more or less in any way, but he will see further;【 in fact, men in pits or wells sometimes see the stars. 】Therefore if any animal’s brows project far over the eye, ‥‥(後略)  Aristoteles だったんですね。 この場合のピットはくぼみではなく鉱石掘りのような深い穴のことでしょうね。