• ベストアンサー

platform movementとは?

スピーチのこつでplatform movementというのがあります。 説明を読んでいると、体全体を使うことだそうです。 どんなしぐさでしょうか? また、日本語ではなんと言いますか?

質問者が選んだベストアンサー

• ベストアンサー
  • cbm51901
回答No.1

「ジェスチャー」というよりは、聴衆との「距離間の調整の図り方」と言った方が良いように思います。 ◆動く理由のあるときだけ動き、その必要のないときは動かない。 ◆動く場面としては、例えば:   ・聴衆との親密度を高めたいときに近付く。   ・聴衆の落ち着きがなくなってきた時など、近付くことで注意を取り戻す。   ・スピーチに新たな展開が訪れた時。   ・視覚的変化を演出したい時。 日本語でしっくりくる言葉は思いつきませんでした。 [ご参考] Platform Movement The way in which a speaker uses the platform movement (movements involving the entire body) can also project a certain image to the audience. Platform movement should look and feel natural. The best way to achieve this is to move when there is a reason to move and to remain still at other times. You may want to use platform movement to get closer to the audience to show greater confidentiality or intimacy, to compensate for audience members' fidgeting in their seats to emphasize change to a new topic or section of your speech at major transition points, or to crate a bit of visual variety.

tateyoko555
質問者

お礼

ありがとうございます。 そうですね ジェスチャーというよりは、聴衆との距離って感じですね。