• ベストアンサー

語源or豆知識を教えて下さい

a couple of~ arm hurry slowly teeth blood weakly tear run 以上の単語で何か面白い知識や、語源にまつわる知識があったら教えて下さい。 また、なぜtearは“涙”なのに動詞だと“引き裂く”という意味に派生するのか説明できる方がいたら教えて下さい。よろしくお願いします

• CPS
  • お礼率0% (0/6)
  • 英語

質問者が選んだベストアンサー

• ベストアンサー
  • Chicago243
回答No.3

http://dictionary.reference.com/search?q=teeth teeth Word History: Eating, biting, teeth, and dentists are related not only logically but etymologically; that is, the roots of the words eat, tooth, and dentist have a common origin. The Proto-Indo-European root *ed-, meaning “to eat” and the source of our word eat, originally meant “to bite.” A participial form of *ed- in this sense was *dent-, “biting,” which came to mean “tooth.” Our word tooth comes from *dont-, a form of *dent-, with sound changes that resulted in the Germanic word *tanthuz. This word became Old English tth and Modern English tooth. Meanwhile the Proto-Indo-European form *dent- itself became in Latin dns (stem dent-), “tooth,” from which is derived our word dentist. We find a descendant of another Proto-Indo-European form *(o)dont- in the word orthodontist. Proto-Indo-Europeanの*ed-の分詞*dent-(かむという意味) から変化した*dont- のゲルマン語tanthuz古英語tthになって、現在のtoothになったそうです。ん、あまり面白くないですね。でも、Eating, biting, teeth, dentists, orthodontistが同じ語源というのはねたかもしれません。 下のURL参照です。coupleとtearは語源らしいのは乗ってませんでしたがほかも見れは何かかいているかもしれません。手ぬきの回答でごめんなさい

参考URL:
http://dictionary.reference.com/

その他の回答 (2)

• trgovec
回答No.2

arm armsは武器という意味であるが、語源的には全く関係ない。armは本来の英語で、armsはラテン語起原。 run 本来 urn - arn - urn となるはずだったが、進化の途中で文字が入れ代わり、run - ran - run となった。

• taked4700
回答No.1

tearは、心が裂かれると涙が出るからと、自分ならこじつけますね。 語源的には、関係ないようです。