解決済み

和訳をお願いします。

• すぐに回答を!
  • 質問No.7267065
  • 気になる数0
  • コメント数0

お礼率 100% (4/4)

The Japanese word "michikusa" has a nice ring. Since it is derived from horses occasionally stopping to eat roadside grass as they are driven to a destination, it sounds leisurely and pastoral.
 It is a common experience that when we look up a word in a dictionary, we get interested in the words listed around the one we look for or search for related words by association, spending an unexpectedly long time over the "michikusa."
 Is the time thus spent a waste of time? I believe it is not. It may seem a waste of time if we look at it in terms of the target or task we set out to achieve. But if we look at it in another way, it can also be viewed as providing an opportunity for us to have various new encounters.
 Suppose we see someone and talk with the person or attend a meeting. It sometimes happens at such a time that we run into a situation different from what we have excited, with unexpected topics coming up or meeting someone we have never dreamed of seeing.
 To have the fortune of coming across a valuable object other than what we look for, we need to cultivate a mind-set that enables us to consider a waste of time affordable and a certain understanding for such an object. In the first place, we need "michimusa" to develop an eye for value. Can today's children afford to have enough "michikusa" for their growth?

長いですが、よろしくお願いいたします。

質問者が選んだベストアンサー

• 回答No.1

日本語の「道草」と言う言葉には、素敵な響きがある。この言葉は、馬が目的地に駆り立てられてゆく時に、馬が道端の草を食むために時々立ち止まることに由来しているので、この言葉はのんびりとした牧歌的な感じがするのである。
我々が、辞書で、ある単語を調べる時、私たちが探している単語の周辺に掲載された単語に興味を持ったり、連想で関連した単語を探したりして、予期せぬ長い時間を「道草」してすごすことは、よくある経験である。
この様にして過ごされる時間は、無駄な時間だろうか?私はそうではないと思う。私たちが、成し遂げようと始めた目標や仕事と言う観点から見れば、それは時間の無駄に思えるかもしれない。しかし、別の見方をすれば、それを私たちが様々な新しい出会いをするための好機を提供すると見なすこともできる。
誰かに会ってその人と話をしたり、会議に出席したりすることを考えてみよう。予想しなかった話題が出たり、会うとは夢にも思わなかった人に出会ったりして、私たちが予想していたものとは異なる状況に遭遇するのは、この様な時に、時々、起こるのである。【この文のexcitedはexpectedではありませんか?】
私たちが探している物以外の貴重な物に出会う幸運を得るためには、私たちが時間の無駄を利用できる手ごろなものだと考えられる様にする物の見方や、その様な物に対するある種の理解を養うことが必要である。まず第一に、私たちには、価値を見る目を育むための「道草」が必要である。今の子供たちは、彼らの成長のための「道草」をするゆとりを持てているのだろうか?
お礼コメント
zlpkyw

お礼率 100% (4/4)

全て御回答して頂きありがとうございました。
非常に助かりました。
投稿日時 - 2012-01-26 18:25:28
結果を報告する
このQ&Aにはまだコメントがありません。
あなたの思ったこと、知っていることをここにコメントしてみましょう。
AIエージェント「あい」

こんにちは。AIエージェントの「あい」です。
あなたの悩みに、OKWAVE 3,500万件のQ&Aを分析して最適な回答をご提案します。

その他の関連するQ&A、テーマをキーワードで探す

キーワードでQ&A、テーマを検索する

ピックアップ

ページ先頭へ