• ベストアンサー

E・E・カミングスという米国詩人に『1(a leaf falls)on

E・E・カミングスという米国詩人に『1(a leaf falls)oneliness』という作品があります。 この作品が、いつ頃書かれたものか調べています。 どなたか教えていただけませんか?

質問者が選んだベストアンサー

• ベストアンサー
  • marbleshit
回答No.2

刻苦勉励ご苦労様です。 まず、我が恩師であり、アメリカ現代詩の大碩学であられた、 金関寿夫教授の講義を思い出させてくれた、 質問者へ感謝申し上げます。 1958年発表のこの詩は、俳句と空間芸術を取り入れた、 後期アメリカンモダニズム詩を象徴する、 エポックメイキングな作品と、 我が恩師は弁舌されていました。 以下はご参考までに。 "l(a" is a poem by E. E. Cummings. It is the first poem in his 1958 collection 95 Poems.[1] "l(a" is arranged vertically in groups of one to five letters. When the text is laid out horizontally, it reads as l(a leaf falls)oneliness ?in other words, a leaf falls inserted within the first two letters of loneliness.[2] Robert DiYanni notes that the image of a single falling leaf is a common symbol for loneliness, and that this sense of loneliness is enhanced by the structure of the poem. He writes that the fragmentation of the words "illustrates visually the separation that is the primary cause of loneliness". The fragmentation of the word loneliness is especially significant, since it highlights the fact that that word contains the word one. In addition, the isolated letter l can initially appear to be the numeral one.[3] Robert Scott Root-Bernstein observes that the overall shape of the poem resembles a 1.[4] Cummings biographer Richard S. Kennedy calls the poem "the most delicately beautiful literary construct that Cummings ever created".[5] [edit] References 1.^ Christopher Sawyer-Lauçanno. E.E. Cummings. Sourcebooks, 2004. 518. 2.^ Lewis Turco. The Book of Forms. UPNE, 2000. 16. 3.^ Robert DiYanni. Literature: Approaches to Fiction, Poetry, and Drama. McGraw-Hill, 2003. 584. 4.^ Robert Scott Root-Bernstein. Sparks of Genius. Houghton Mifflin Harcourt, 2001. 74. 5.^ Richard S. Kennedy. Dreams in the Mirror: A Biography of E. E.Cummings. Norton, 1994. 463.

yannaka
質問者

お礼

ありがとうございます。 > 俳句と空間芸術を取り入れた 実は,俳句の英詩への影響を調べているうちに,この詩のことを思い出したのです。 調べる中では,この詩と俳句の関係に触れている記事は見つからなかっただけに, 我が意を得たりの思いです。 どうもありがとうございました。

その他の回答 (1)

noname#150961
noname#150961
回答No.1

この 1(a le af fa ll s) one l iness は、1958年に出た“95 poems”の巻頭の詩なので、58年以前の数年間に書かれたと考えられると思いますが。よく調べてみないとわかりません。

yannaka
質問者

お礼

大変参考になりました。どうもありがとうございました。