• 締切済み

「perl -ne 'print if 15 .. 17' ファイル名」 の「 if 15 .. 17」

perl -ne 'print if 15 .. 17' ファイル名 は、ファイルの15行目から17行目までを出力すると http://www.geocities.co.jp/SiliconValley-Sunnyvale/6128/perl/oneline.html に書いてありました。 コマンドラインオプション -ne の意味も分かるし、print が print $_ の省略だということも分かるのですが、if 15 .. 17 の if の機能が分かりません。 if の後に数字を書くと、どういう働きがあるのでしょうか?

• Perl

みんなの回答

• sakusaker7
回答No.1

15と17の間にある連続したピリオドがポイントです。 この演算子は、 for my $i in (1..10) { のように書くと、1から10までという範囲を表すものになりますが、 if (15..17) { のようにした場合、 In scalar context, ".." returns a boolean value. The operator is bistable, like a flip-flop, and emulates the line-range (comma) operator of sed, awk, and various editors. Each ".." operator maintains its own boolean state. It is false as long as its left operand is false. Once the left operand is true, the range operator stays true until the right operand is true, *AFTER* which the range operator becomes false again. It doesn't become false till the next time the range operator is evaluated. It can test the right operand and become false on the same evaluation it became true (as in awk), but it still returns true once. If you don't want it to test the right operand till the next evaluation, as in sed, just use three dots ("...") instead of two. In all other regards, "..." behaves just like ".." does. The right operand is not evaluated while the operator is in the "false" state, and the left operand is not evaluated while the operator is in the "true" state. The precedence is a little lower than || and &&. The value returned is either the empty string for false, or a sequence number (beginning with 1) for true. The sequence number is reset for each range encountered. The final sequence number in a range has the string "E0" appended to it, which doesn't affect its numeric value, but gives you something to search for if you want to exclude the endpoint. You can exclude the beginning point by waiting for the sequence number to be greater than 1. If either operand of scalar ".." is a constant expression, that operand is considered true if it is equal ("==") to the current input line number (the $. variable). ということになります。 #すみませんが日本語訳は自分で探してください #perlop.pod とかで探せば見つかるかも で結局どういうことかというと、 $. が 15から17の間だけこのifの条件は真になります。 $. は入力行の行数ですから、結果的に15行目から17行までを 出力するということになります。 と。日本語訳ありました perlop - Perl の演算子と優先順位 http://perldoc.jp/docs/perl/5.8.8/perlop.pod の、 Range Operators operator, range range .. ... という見出しからちょっと下がった辺りです。

white-tiger
質問者

お礼

ありがとうございます!