• ベストアンサー

「ルネサンスの3大発明」は誰が言い出したのか?

「ルネサンスの3大発明」は誰が言い出したのか? 火薬、羅針盤、活版印刷を「ルネサンスの3大発明」とするのは 誰が最初に言い出したのでしょうか? 日本独自の言い方ですか?

• 歴史

質問者が選んだベストアンサー

• ベストアンサー
回答No.1

フランシス・ベーコンが著書の中で「印刷術・火薬・羅針盤の3つが世界を変革した」と記述したのが原典だと思います。 ただし、三大発明という言葉は正確には間違いです。 この三種類は総て中国で発明されたもので、それがヨーロッパに伝わり、ルネサンス期に大幅に改良され、西欧社会に大きな変革をもたらしました。 「火薬」…1135年には点火用・威嚇用として発明され、殺傷用として実用化されたのは1220年頃と言われています。 ヨーロッパに伝わったのは13世紀頃と言われています。 「羅針盤」…漢代にはすでに用いられていたとの記述があります。 ヨーロッパに伝わったのは12世紀終盤。 「活版印刷術」…随又は唐の始めに発明されて、宋代に普及。 ただし、当時の活版は陶製もしくは、木製。 ヨーロッパに15世紀半ばに伝わり金属活字に改良された。 (後進ではあるものの、ヨーロッパで独自発明との説もある)

bougainvillea
質問者

お礼

ベーコンのNovum Organumの129の記述が最初ぽいですね。 ベーコンの時代では、中国起源とまでは分からなかったのでしょうね。 Again, it is well to observe the force and virtue and consequences of discoveries, and these are to be seen nowhere more conspicuously than in those three which were unknown to the ancients, and of which the origin, though recent, is obscure and inglorious; namely, printing, gunpowder, and the magnet. For these three have changed the whole face and state of things throughout the world; the first in literature, the second in warfare, the third in navigation; whence have followed innumerable changes, insomuch that no empire, no sect, no star seems to have exerted greater power and influence in human affairs than these mechanical discoveries. Further, it will not be amiss to distinguish the three kinds and, as it were, grades of ambition in mankind. The first is of those who desire to extend their own power in their native country, a vulgar and degenerate kind. The second is of those who labor to extend the power and dominion of their country among men. This certainly has more dignity, though not less covetousness. But if a man endeavor to establish and extend the power and dominion of the human race itself over the universe, his ambition (if ambition it can be called) is without doubt both a more wholesome and a more noble thing than the other two. Now the empire of man over things depends wholly on the arts and sciences. For we cannot command nature except by obeying her. http://www.constitution.org/bacon/nov_org.htm