• 締切済み

ロバ文

litsa1234の回答

• litsa1234
回答No.4

「ロバ文」の説明は以下のようなものです。(http://www.reddit.com/r/linguistics/comments/28tzau/why_is_this_firstorderization_of_the_donkey/) The problem with donkey sentences is not that they cannot be translated to FOL, but rather that the translation is inconsistent with other data. For example: John owns a donkey. ∃y[Dy ∧ Oyj] Every farmer owns a donkey. ∀x[Fx -> ∃y[Dy ∧ Oyx]] The above sentences indicate that the indefinite a corresponds to the existential quantifier ∃. Moreover, there's no disjunction going on. This would be incorrect: John owns a donkey. ∃y[Dy ∧ Oyj] ∨ ~∃y[Dy ∧ Oyj] <-- tautology Every farmer owns a donkey. ∀x[Fx -> (∃y[Dy ∧ Oyx] ∨ ~∃y[Dy ∧ Oyx])] <-- tautology Let's now put owns a donkey into a relative clause and add a different verbal predicate, with no anaphoric relation. Every farmer who owns a donkey is rich. ∀x[(Fx ∧ ∃y[Dy ∧ Oyx]) -> Rx] Once again, a is translated as a single existential quantifier. The following would be incorrect: Every farmer who owns a donkey is rich. ∀x[(Fx ∧ (∃y[Dy ∧ Oyx] ∨ ~∃y[Dy ∧ Oyx])) -> Rx] =∀x[Fx -> Rx] (Every farmer is rich.) Turning now finally to the donkey sentence, i.e. changing is rich to beats it in the sentence above, the foregoing data leads us to this translation: Every farmer who owns a donkey beats it. ∀x[(Fx ∧ ∃y[Dy ∧ Oyx]) -> Byx] As you probably know, the problem with this formula is that y is free in Byx. Summarizing, you're right that the problem with your formula is the disjunction: there's no consistent way to translate a that would allow it to be both a normal existential and a disjunctive existential, so to speak. There's also another problem with your formula: the part corresponding to the relative clause who owns a donkey comes after the conditional arrow, whereas in a sentence like Every farmer who owns a donkey is rich, it comes before (see above). Your formula is rather the translation of a sentence like: Every farmer owns and beats a donkey or does not own a donkey. 以上のように専門用語なしで説明することは出来ない代物です。 結論:自然言語を形式論理式で正確に表記することは難しい。人間は状況を理解して柔軟に解釈できる頭脳を持っているが、コンピュータは形式通りにしか理解できないので「all」と「every」のニュアンスの違いを区別できない。 以上、参考になれば幸いです。