• ベストアンサー

プロテクションバウンダリ

リーナストーバルズさんが行った講演会の内容を紹介しているページで、 マイクロカーネルは「プロテクションバウンダリ」という問題を起こす って書いてあったんですけどこれってどういう意味ですか? プロテクションバウンダリって何ですか?

noname#96318

質問者が選んだベストアンサー

• ベストアンサー
  • sakusaker7
回答No.1

「プロテクションバウンダリという問題を引き起こす」じゃなくて、 「プロテクションバウンダリに関連した問題が発生する」ではないですか? 5.7. Protection boundary (Programming threads) "5.7. Protection boundary (Programming threads) A protection boundary protects one software subsystem on a computer from another, in such a way that only data that is explicitly shared across such a boundary is accessible to the entities on both sides. In general, all code within a protection boundary will have access to all data within that boundary. The canonical example of a protection boundary on most modern systems is that between processes and the kernel. The kernel is protected from processes, so that they can only examine or change its internal state in certain strictly-defined ways. Protection boundaries also exist between individual processes on most modern systems. This prevents one buggy or malicious process from wreaking havoc on others." http://stason.org/TULARC/software/programming-threads/5-7-Protection-boundary-Programming-threads.html マイクロカーネルを採用すると、プロテクションバウンダリをそこらじゅうに 置かなければならなくなって…という話だと思いますが。

質問者

お礼

なるほど つまりはカーネルに必要なプロセスもユーザレベルで(?)動いているので 正しいカーネルプロセスとそれ以外の普通のユーザプロセスを きちんと見分けなくてはならなくなってしまう、ということですよね すっきりしました。ご回答ありがとうございました