戦時歌謡「梅と兵隊」の詩情を伝える英文歌詞

このQ&Aのポイント
  • 戦後アメリカ人が聞いてびっくりした戦時歌謡「梅と兵隊」は、反戦歌ではないかと思われたが、その詩情を伝えるのは難しい。
  • しかし、歌詞の意味を伝えることは可能であり、日本人の戦いの意志を表現している。
  • 戦闘帽に白梅を飾り、出陣する武士の誓いを描いている。
回答を見る
  • ベストアンサー

詩情豊かな歌詞ですが、英文にお願い

戦意高揚のために作った戦時歌謡を戦後アメリカ人が聞いてびっくりしたそうですね。「これは、反戦歌ではないか!」と。 そんな戦時歌謡の1つ「梅と兵隊」という歌ですが、なかなか原詩の詩情を伝えるのは難しいと思いますが、せめて歌詞の意味だけでも伝えたいと思います。こんな詩を口ずさみながら日本人は戦い死んで行ったんだと、外人に説明したいと思っています。 宜しくお願いします。 梅と兵隊 春まだ浅き 戦線の 古城にかおる 梅の花 せめて一輪(いちりん) 母上に 便りに秘めて 送ろじゃないか 覚悟をきめた 吾が身でも 梅が香(か)むせぶ 春の夜は 戦(いくさ)忘れて ひとときを 語れば戦友(とも)よ 愉快じゃないか 明日(あした)出てゆく 戦線で 何(いず)れが華(はな)と 散ろうとも 武士の誓じゃ 白梅を 戦闘帽(ぼうし)にさして 行こうじゃないか

• 英語

質問者が選んだベストアンサー

• ベストアンサー
  • Him-hymn
回答No.2

Plum Blossoms and Soldiers Still early spring, A pleasant fragrance of ume blossoms Permeates the battle line of the old castle. I can't send the sweet smell to my mother But a single ume blossom, I can, in my letter to her. Prepared to die and there is no attachment to this world, I thought. Yet, this smell makes me forget about war. My fellow soldiers and I actually enjoy the smell. I am like one of the blossoms which are destined to fall. Tomorrow might be the day but let us go like proud warriors With a white ume blossom on each of our hats. 以上、韻は踏んでいませんが、英語の詩にして、ように情感が伝わるように訳してみました。 ご参考になればと思います。

0123gokudo
質問者

お礼

回答ありがとうございます。 大いに参考になりました。

その他の回答 (1)

• SPS700
回答No.1

A Plum Blossom and A Soldier In an old castle in the early spring plum blossoms bloom adding flagrance to the front line. I wish to send one to my mother sealed with a letter. Even on a spring night prepared to die, let us forget about the war and enjoy a moment talking with war buddies, inhaling the sweet smell of the plum blossoms. Tomorrow we might be out in the front line, and be among the war dead, but let us go like a proud warrior sporting white flowers on our hats.

0123gokudo
質問者

お礼

いつも回答ありがとうございます。 参考になりました。